واکاوی انگاره معلمان دوره دوم ابتدایی ناحیه یک مشهد از تدریس مجازی در سال تحصیلی 1402-1403

چکيده
یکی از مؤثرترین نقش انگاره‌ها تأثیر انگاره نیروی انسانی از سازمان در موفقیت آن است. میزان بهره‌وری مشارکت عمومی همدلی همگرایی در سازمان متأثر از انگاره نیروی انسانی در سازمان است. معلمان به‌عنوان نیروی انسانی مهم‌ترین عامل در تدریس مجازی می‌توانند انگاره‌های گوناگون داشته باشند که این انگاره‌های متنوع از تدریس مجازی منجر به خلق موقعیت‌های متنوع آموزشی شود و ما با توجه ‌به گسترش تکنولوژی در جهان و شیوع کرونا ناگزیر به استفاده از تدریس مجازی هستیم و تدریس مجازی از چالش‌های مهم جوامع کنونی خواهد بود؛ لذا پژوهش حاضر باهدف واکاوی انگاره معلمان دوره دوم ابتدایی از تدریس مجازی انجام شد. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) آمار توصیفی و استنباطی، شیوه تحلیل کتابخانه ای، جامعه آماری معلمان دوره دوم ابتدایی ناحیه یک مشهد که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده را در برمی‌گیرد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته بر اساس اهداف پژوهش و پیشینه نظری تحقیق با تأیید اساتید راهنما و دانشگاهی که برای روایی و پایایی پرسش‌نامه از روایی محتوایی، برای پایایی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که انگاره معلمان دوره دوم ابتدایی به دودسته مثبت و منفی طبقه‌بندی شد که طبقه انگاره‌های مثبت معلمان در باره تدریس مجازی شامل سازگار و نوآوری، آسانی و دردسترس‌بودن، سرگرمی و جذابیت، توسعه یادگیری از طریق آموزش مجازی، ضروری و قابل‌قبول بودن تدریس مجازی، خوب و مفید بودن تدریس مجازی می باشد و انگاره‌های منفی معلمان شامل کارایی پایین تدریس مجازی، مشکلات فنی و زیرساختی، کمبود تعامل و ارتباط، بی‌فایده وبی ارزش بودن، مشکلات آموزشی و انگیزشی، مشکلات جسمی معلمان و دانش‌آموزان می‌باشد. انگاره‌های مثبت به تدریس مجازی بیشتر بر روی ویژگی‌های مفید و جاذبیت این روش آموزشی تمرکز دارند، در حالی انگاره‌های منفی بیشتر به مشکلات و محدودیت‌های موجود اشاره دارند. پیشنهاد می‌شود مسئولین و برنامه‌ریزان از یافته‌های این پژوهش برای مدیریت انگاره معلمان از تدریس مجازی استفاده کنند و به پژوهشگران آتی توصیه می‌شود پژوهش‌های جدی‌تری در زمینه نقش انگاره‌های معلمان از تدریس مجازی در بهبود کیفیت تدریس مجازی که باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی و شرایط روز دنیا نیاز ضروری و ملزم هر جامعه است داشته باشند.

طیبه حاجی‌زاده
استاد راهنما:
دکتر امین بابادی
تابستان 1403