زهرا احمدی
استاد راهنما:
دکتر امین بابادی
تابستان 1403
ارائه چارچوب مفهومی برنامه درسی تلفیقی، حضوری و مجازی (شاد) بر مبنای یادگیری شبکهای
چکیده
یادگیري محصول نهایی فرایند تدریس است که معمولاً با تغییراتی در ساختار شناختی، گرایشها و توانشهاي یادگیرندگان ظاهر میگردد. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مفهومی برنامه درسی تلفیقی، حضوری و مجازی (شاد) بر مبنای یادگیری شبکهای بوده است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و دو مرحلهای انجام شده است، در مرحله اول تحلیل محتوا اسناد و مدارک و در مرحله دوم تحلیل محتوا با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید و متخصصانی بوده که در حوزه برنامهریزی درسی فعالیت علمی و یا اجرایی در سطح شهر مشهد دارند. روش نمونهگیری در پژوهش حاضر هدفمند از نوع “نمونهگیری گلوله برفی” به شیوهی اشباع نظری بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه به شیوه نیمه ساختاریافته با تعداد 14 نفر از خبرگان حوزه برنامهریزی درسی انجام شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری بوده است. همچنین از نرم افزار MAXQDA10 استفاده شده است. یافتههای تحقیق در راستای شناسایی بنیادهای نظری برنامه درسی تلفیقی شامل 4 مولفه اصلی تجزیه و تحلیل فعالیتهای یادگیری، تعیین اهداف و محتوا، تهیه ابزارها و رسانههای آموزشی و تعیین عناصر آموزشی برای اجرا بوده است، همچنین 11 مولفه فرعی شامل شناخت ویژگیهای یادددهنده و یادگیرنده، شناسایی شرایط محیطی، تعیین اهداف آموزشی و پیامدهای یادگیری، تعیین محتوای آموزشی و… و 41 عنصر مرتبط با مولفههای اصلی و فرعی شناسایی شد. ویژگیهای فنی برنامه درسی تلفیقی مبتنی بر یادگیری شبکهای شامل 8 مولفه اصلی؛ چارچوب تربیتی (فلسفه تربیتی، نظریه تربیتی اثرگذار، راهبرد آموزشی، تدابیر آموزشی)، موقعیت آموزشی (تکالیف فعالیتهای یادگیری، محیط یادگیری و تعاملات اجتماعی) و موقعیت سازمانی، 32 مولفه فرعی و 63 عنصر مرتبط با مولفههای اصلی و فرعی شناسایی شده است.