تاثیر ذهن آگاهی و سبک فرزند پروری بر یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی با کنترل پایگاه اجتماعی و اقتصادی والدین در دوره اول متوسطه مدارس استثنائی در شهر مشهد

چکیده
تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و ذهن آگاهی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی اول متوسطه با کنترل پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین می‌پردازد. جامعه آماری تحقیق، والدین دانش آموزان کم توان ذهنی مدارس استثنائی در دوره اول متوسطه در نواحی هفتگانه مشهد و منطقه تبادکان در شهر مشهد و حجم نمونه به تعداد 60 نفر (ازهر مدرسه 10 نفر)می باشد. نمونه‌گیری به شکل تصادفی درنواحی هفتگانه شهر مشهد ومنطقه تبادکان و در کل شش مدرسه برای تحصیل دانش آموزان کم توان ذهنی در مقطع دوره اول متوسطه انجام شد. (مدرسه هفتم، مدرسه دخترانه فقیه سبزواری که بصورت شبانه روزی بوده و امکان دسترسی به والدین میسر نبود). به منظور گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصاد SES، پرسشنامه 5 عاملی ذهن اگاهی FFMQ و پرسشنامه سبک فرزند پروری رابینسون استفاده گردید. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بين سبک‌ فرزندپروری مستبد و یادگیری دانش¬آموزان رابطه معنی دار ا ست و هر چه والدین از سبک فرزندپروری مستبد بیشتر استفاده کنند، یادگیری دانش‌آموزان کم توان ذهنی بیشتر می‌شود. همچنین رابطه معنادار بین سایر سبک‌های فرزندپروری والدین و یادگیری دانش‌آموزان مشاهده نشده است. بین ذهن آگاهی والدین و سبک مقتدر والدین رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و با افزایش ذهن آگاهی والدین سبک فرزندپروری مقتدر افزایش یافته است. اما بین ذهن آگاهی والدین با سبک فرزندپروری مستبد رابطه منفی وجود دارد و با افزایش ذهن آگاهی والدین کمتر از سبک فرزندپروری مستبد استفاده می‌کنند. همچنین بین سایر سبک‌های فرزندپروری با ذهن آگاهی رابطه‌ای مشاهده نگردید. بین ذهن آگاهی والدین و سبک‌ فرزندپروری مقتدر با کنترل پایگاه اقتصادی و اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد يعني، هر چه ذهن آگاهی والدین بیشتر باشد، بیشتر از سبک فرزندپروری مقتدر استفاده می‌کنند.پیشنهادات تحقیق شامل:آموزش مهارت‌های زندگی مبتنی بر ذهن آگاهی که موجب افزایش پذیرش فرزند و حل تمارض در والدین کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر می‌شود.جلساتی برای آموزش والدین کودکان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر در باره ی شیوه‌های فرزند پروری برگزار شود. برگزاری مشاوره‌های تخصصی در زمینه موفقیت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی و توجه بیشتر به ارتباط‌های مشارکت والدین دارای کودک کم توان ذهنی آموزش‌پذیر با مدرسه و در فرایند تحصیلی دانش آموزان می‌باشد.
کلمات کلیدی: سبک فرزند پروری، ذهن آگاهی، پایگاه اجتماعی اقتصادی، کودک کم توان ذهنی

استاد راهنما:
دکتر حسین بهروان

استاد مشاور:
دکتر شیدا امیر افشاری

دانشجو:
فریبا حیدری
زمستان 1403